Co by mělo dítě zvládat 3-4 roky,4-5 let, 5-6 let
3-4 roky:
Co by mělo zvládat dítě od 3-4 let
Dítě V tomto věku by mělo umět říct své
l/jméno a jména svých sourozencŮ,zná již
vícen neŽ' l000s lov.Z pamětiř íkáj ednoduché
básničkyP.ř i vys'ovovánníě kterýchje dnotlivýchh
'ásekm á mnohdyd ítěj eštěp rob'émy.
Častáje u dětío tázka,,proč,,.
V tomtov ěkun ěkterédě tin astupujdío mateřskéš
ko'ay rodičeb yj e k tomu mě'ip řipravit,
a bya daptacen a novép rostředpír oběh'a
bez potíŽaí d ítěb ez přítomnostrio dičůci tově
nestráda'ao rychIes e začlenildoo ko'ektivu
vrstevníkůPr.o toj e důleŽitéab' y dítěd okáza'
op oznata pamatovats i svojiz načkua své
místov mateřskéš ko'eP. obyt dítětev mateřskéš
koIep odporujec elkovýr ozvojd ítěte.
Dítěp ostupněv edemek hygienickýmn ávykůmp
ři umývánía utíránsíe do ručníku,
ke správnémpuo uŽívántoí aletyk, pouŽívání
Tento projektje spo'ufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
dětskép ředstavyf,a ntaziia tvůrčaík tivitu..J iŽ
v této době by se dítě mě'o snaŽit o správný
úchop tuŽky _ tj. tužka 'eží na posledním
č'ánku prostředníku, shora ji přidržuje
bříško palce a ukazováku. Vhodné je' aby
dítěk res'ilsoi InějšítuŽkkořuí'd oup, asteIkopuo
celép 'oševe 'kéhpoa pírun ebot abu'en' ej'épe
vestojen a svis'oup 'ochup apíruP. rospěšnjée
takém ode'ovánlk terér ozvi1uí dětíp rostorovou
představivosat hmatovýs mys'.P rojekt
Zdlavý životnís tyl nabízrío dičůmpř edško'-
níchd ětíz darmao dbornép řednáškya rady
přímov mateřskýchš ko'áchD. á'en abízrío dičůmp
ísemnoéd povědin a konkrétnpír oblémy
při výchově předško'nícdhě tí. Své dotazy
posílejte na: www.zdravyzivotnistyl.zatec.Projektr ealizujeo bčan skés dr uŽenVíz dě'ávací
centrumP odkrušnohoŽřaí tec.
kapesníkuS.n aŽímsee ,a by se nášp otomek
dokázaIs ám ob'ékaat sv'ékaut,k 'ádato děv
a obuvn a určenmé ístoo,b outa vyzouts i botičkyu,
k'ádath račkyk,a mp atřís' právněd ržet
a používa'tŽ ícai hrníček.
Da'šímú ko'emro dičůje rozvíjeat podporovatp
ozitivnzív 'áštnosstvi éhod ítětea jeho
samostatnosDt.ů 'ežijteé, aby dítěn eub'ižova'
o druhým dětem, aby dokáza'o navázat
kontakts ostatnímdi ětmi, upevňova'ys e
vztahyk rodičůma s ourozencůmVý. znamné
je, aby se dítěj iŽv tomtov ěku nauči'doo drŽovatz
dvořiIostnníá vyky (pozdravitp, oděkovat,
o s'ovitp, oprosita poŽádat)d' ba'on a
vIastnbíe zpečnos(tn ebezpečnaí siInicie,I ektrickýp
roud,n eznámí'i déc'i zíp si).
Rodičeb y měliu svýchd ětít akép odporovat
výtvarnouč innosta vztah k hudbě' rozvl1et
4-5 let
Co by mělo zvládat dítě ve věku 4-5 let
''/lezi a.a 5.r okemb y mě'b ýtř ečovpýr ol
l ljev dítěteg ramatickys právnýa mě'
byjiŽo bsahovavtš echnsy' ovndír uhyS' tá'e
přesněji dítě poznává barvy, začínáv íce
uŽíva't, šikovnějšríu,k, u.J estliŽed ítěz jevně
dává přednost' evéru cg nezasahujemdeo
přirozenéhvoý voje' atera'itay dítěn epřecviČujemDe.
í těj iŽ ov'ádá1 500-2000s 'ov
a pomocnás 'ůvktae n,t a,t o nahrazujsek utečnýmni
ázvy osob,z vířata věcí.P okuds e
týčev ýs'ovnostim, ohou ještě přetrvávat
některén epřesnostiP. odstatnéje ' aby dÍtě
jižz na'os vév lastníjm énoa přijmenív, ěk
a místos véhob yd'ištěM.ě lo by si pamatovat
jménak amarádůd,ě tíz mateřskéšk olya příjmenín
ěkteýh dětí.D ÍtěV tomto věku by
mě'oz v'ádatr oz'išovačt asovévz tahy( ráno,
polednev, ečerd),e n a noc (jes vět'o_ je tma),
dnes,v čeraa zÍtram, ělo by chápat typické
znaky ročnícohb dobí( jaro,' étop, odzim,
zima)' Dále by dítě mělo poznávat a správně
pojmenovaat Iespoňtř i květinyr,o z'išsitt rom
Iistnatoýd j ehIičnatévhyoj,m enovant ěkoIik
domácícah h ospodářskýczhV ířazt,n átj ejich
uŽite( pojmenovatn ěkterép táky,z vířataŽ ijícív
'esen, a po'iv, Zoo a ve vodě.N emě'o
by mítp otíŽesr ovnávaat roz'išovarot změry
a tvar předmětů( d'ouhý- krátkýv e'kýma'
ýv' ětŠ_í menší)R' odičeb y mě''d Ítě
véstk tomu,a byu mě'oz achovávapt ravid'a
dia'ogur,e spektova'mo 'uvčíhnoe, skákalo
Tento projekt je spoIufi nancován
Evropskýms ociálnímf ondem a státnímr ozpočtemČ eskére pubIiky.
druhýmd o řečib, y'oz dvoři'ék druhýmd ětemi
dospě'ýmP.r ob ezpečnodstÍ tětjee důleŽitéab,
yznaIozá k'adnpír avidIcah ovánní a
ulicia správněr eagova'noa č ervenoau z e'enou
na semaforu.
Rodičbey měliz abezpečdití tětdi ostatek
tě'esnéak tivitya k'ástd ůrazn a kaŽdodenní
pobytd ítětev enkuz, vyšovajet hoo dolnost
a zdravío tuŽovánímD. ů'eŽitjée postupně
zdokonaIovai th ygienickéná vykyd ítětev' ést
dítěk samostatnémuum ytía správnému
užívánruí čníkku ,č esánkíe správnémpuo -
užívánzíá chodu,z acházenís toa'etnímp apírema
sp'achovacímza řízenímk ,s amostatnémuo
b'ékánísav 'ékándíí,t ěb y mělou mět
zapínata rozepínaotb 'ečenMí.ě 'o by téŽ
udrŽovapto řádekves výchv ěcechh' račkách.
Da'šídmů 'ežitýúmk o'emro dičjůe Vésdt Ítě
k cí'evědomosat tir pě'ivosptř i překonávání
překáŽe( k samostatnostin, ebojácnosti,
opatrnostio,h leduplnostvi,y trvalostai rozhodnostpi
ři různýcčh innostech.
ProjekZt dravýŽ ivotnsít y'n abízrío dičům
předŠko'nídcěht í zdarma odbornép řednáškya
rady přímov mateřskýchŠ ko'ách.
Dá'e nabízír odičůmp ísemnéo dpovědi
na konkrétnpír ob'émpy ři výchověp ředško'
nícdhě tí's Véd otazy posí'ejtnea :W WW.
zdravyzivotnistylzatec.czP.r ojekt realizuje
občanskés druženíV zdě'ávacíc entrum
PodkrušnohoŽřaít ec.